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A Novel Method of Facial Expression Recognition from A 2.5D Partial Face Image

机译:一种基于2.5D局部人脸图像的面部表情识别新方法

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摘要

本論文では、-45 度から+45 度の視点から撮った1枚の2.5D 部分顔画像から表情を認識するrn方法を提案する。まず2.5 部分顔画像から顔対称面を検出して全体顔画像を復元する。復元された3D顔画rn像から、顔からの相対位置が安定な顔平面を計算する。顔表面から出る法線と計算された顔平面上の交点をrn利用して表情認識を二通りの方法で試みた。一つは交点密度を特徴とする方法であり、他は平常顔からの変rn位を特徴とする方法である。本論文では、顔平面を有効な範囲をいくつかのの小領域に分割し、それぞれのrn小領域の交点密度と代表変位ベクトルを特徴とした。表情は平常顔、笑顔、怒り顔、驚き顔の4種類を対象とrnした。認識器としてSVMを利用した結果、二つの手法とも4表情のうち笑顔の認識率が最もよく、また角度がrn大きくなるに従って認識率は多少下降し45度からの部分笑顔では約90%となった。他の表情は笑顔より数%rnから10%程度認識率が低くなった。両特徴の比較では、変位ベクトルによる方法の方が10%以上良い認識率rnを示した。%Due to the existing problem for recognizing facial expression from side view face, this paper propose a new method for recognizing facial expression by using a 2.5D partial face image. The 2.5D partial face image is captured from a viewpoint between -/+45°. This method consists of two parts: crossing points and displacement vector. First, the 3D virtual expression face is reconstructed from a 2.5D partial face image. The facial expression is analyzed in term of the crossing point distribution on the face plane. Second, a displacement vectors are computed by using the movement direction pointing from the crossing point of normal face to the crossing point of expression face. Finally, the crossing point distribution and displacement vectors are used for facial expression recognition by means of support vector machines. The experiments were done for four facial expressions (neutral, anger, surprise and smiling) from 22 persons, based on the assumption that the person has been known. The results show the feasibility of the proposed method.
机译:在本文中,我们提出了一种从-45到+45度的角度从单个2.5D部分面部图像中识别面部表情的方法。首先,从部分面部图像中检测出面部对称面,并恢复整个面部图像。从恢复的3D面部图像rn图像计算出距面部的相对位置稳定的面部平面。通过使用来自脸部表面的法线和计算出的脸部平面上的交点,通过两种方法尝试进行面部表情识别。一种是具有相交密度的方法,另一种是具有相对于法线脸的变化位置的方法。本文将人脸平面的有效区域划分为几个小区域,其特征是每个rn个小区域的交点密度和代表位移向量。有4种面部表情:正常的脸,微笑,愤怒的脸和惊讶的脸。使用SVM作为识别器的结果是,在两种方法中,笑容的识别率在四种面部表情中都是最好的,并且随着角度rn的增大,识别率略有下降,部分笑容从45度变为约90%。它是其他面部表情的识别率比微笑的识别率低百分之几到百分之十。在两个特征的比较中,使用位移矢量的方法的识别率rn优于10%。 %由于存在从侧面识别面部表情的问题,本文提出了一种使用2.5D部分面部图像识别面部表情的新方法。从-/ + 45之间的视点捕获2.5D部分面部图像。 °该方法由交叉点和位移向量两部分组成:首先,从2.5D部分面部图像中重建3D虚拟表情人脸,然后根据人脸平面上的交叉点分布来分析人脸表情。然后,利用从法线的交点指向表情人的交点的运动方向来计算位移向量。最后,利用支持向量机将交点分布和位移向量用于人脸表情识别。根据已知某人的假设,对22人的四种面部表情(中立,愤怒,惊讶和微笑)进行了实验。结果表明了该方法的可行性。

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