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サラウンド収録に基づく祇園祭山鉾巡行の高忠実度音場再現

机译:基于环绕录音的G园祭山子湖巡游的高保真声场再现

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摘要

We attempt the digital archive for festival music signals ("OHAYASHI" in Japanese) in Yamahoko parade. The festival music in Yamahoko parade is consisted of Japanese traditional drum, Japanese traditional flute and Japanese traditional bell. It is difficult to independently record the Japanese traditional flute in simultaneous playing with Japanese traditional instruments because Japanese traditional drum and bell are louder sounds than Japanese traditional flute. To overcome this problem, we attempt to accurately record them with directional microphones and multiple-track recording technique. We especially record with high-quality not only above instruments, but also ambient noise and inside noise of the float in Yamahoko parade. In addition, we attempt to realize the virtual float in Yamahoko parade which is synchronized with high-vision computer graphics and high-quality sound sources which are recorded for festival music.%本研究では高品質収録技術を用いて祇園祭のお聡子をデジタルアーカイブ化し,アーカイブ化した収録音源を音響信号処理技術を用いてお囃子を高忠実かつ高臨場に再現することを目指す.お囃子の収録にあたって祇園祭が神事であることによりお囃子を構成する楽器別の演奏が難しく,そして各楽器の音圧ダイナミックレンジも大きく異なるために,お囃子の構成楽器を高品質かつ独立に収録することが困難である.そこで各楽器の独立収録を目指して指向性マイクロホンの設置箇所を実験的に検討する多点計測技術に基づいて収録を試みた.収録の結果から各楽器に対してマイクロホンを接近させて設置することで各楽器の独立収録が可能であることを確認した.その他にも祇園祭の雑踏の高品質収録や山鉾巡行時の鉾内部のサラウンド収録を行い,高品質なデジタルアーカイブ化に取り組んだ.そして祇園祭の様子を再現したハイビジョンCG映像に合わせて,独立収録した楽器各種や人々の雑踏の音源に対してエフェクト処理やミキシング処理を行い,最後に山鉾巡行にてサラウンド収録した音源に加算した後に楽器音の放射特性を忠実に模擬できる点音源スピーカを用いて高臨場音空間の再現を試みた.
机译:我们尝试在Yamahoko游行中为节日音乐信号(日语为“ OHAYASHI”)建立数字档案。 Yamahoko游行中的节日音乐由日本传统鼓,日本传统长笛和日本传统铃组成。与日本传统乐器同时演奏时,很难独立录制日本传统长笛,因为日本传统的鼓和铃比日本传统的长笛响亮。为了克服这个问题,我们尝试使用定向麦克风和多轨录音技术准确地录制它们。特别是,我们不仅在上面的乐器上以高质量录制,而且在Yamahoko游行中还录制了环境噪声和浮标的内部噪声。另外,我们尝试在Yamahoko游行中实现虚拟浮动,该浮动与为节日音乐录制的高清计算机图形和高质量声源同步。%本研究では高品质收录技术を用いて祇园祭のお聡子をデジタルアーカイブ化し,アーカイブ化した收录音源を音响信号处理技术を用いてお囃子を高忠実かつ高临场に再现することを目指す。す子の收录にあたって祇园祭が神事であることによりお囃子を构成する楽器别の演奏が难しく,そして各楽器の音圧ダイナミックレンジも大きく异なるために,お囃子の构成楽器を高品质かつ独立に收录することが困难である。そこで各楽器の独立收录を目指して指向性マイクロホンの设置箇所を実験的に検探する多点计测技术に基づいて收录を试みた。收录の结果から各楽器に対してマイクロホンを接近させて设置することで各楽器の独立收录が可能がことを确认した。その他にも祇园祭の雑踏の高品质收录や山鉾巡行时の鉾内部のサラウンド收录を行い,高品质なデジタルアーカイブ化ブ取り组んだ。て,独立收录した楽器各种や人々の雑踏の音源に対してエフェクト处理やミキシング处理を行い,最后に山鉾巡行にてサラウンド收录した音源に加算した后に楽器音の放射特性を忠実に模拟できる点音源スピーカを用いて高临场音空间の再现を试みた。

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