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映像合成のためのRGB画像からの3次元復元結果とDepth画像との比較による光源方向推定法に関する研究

机译:通过比较RGB图像和深度图像的3D恢复结果进行图像合成的光源方向估计方法的研究

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摘要

本論文は、撮像対象シーンの光源方向の推定を,Kinectセンサー等により獲得されるRGB画像とDepth画像から行う方法を提案する。本提案手法は、RGB画像から得られる濃淡画像を、Deep is dark paradigmに基づくKhanらの式を利用して距離画像に変換し、その距離画像に含まれる物体が光源方向に歪む性質を利用する。即ち、前述のようにして得られた距離画像とDepth画像とを画素ごとに比較して差分値を求めるとともに、その画素の法線べクトルの方向をDepth画像より計算する。法線べクトルの方向を表す2つの角度パラメータにより張られる2次元パラメータ平面において、各画素の法線ベクトルの方向に対応するcellに、その画素の差分値を加算する。全画素についてこの処理を行った後、パラメータ平面のピーク値に基づき光源を推定する。数種類の物体を対象に光源位置を変えて実験を行った結果、良好な光源推定が行える見通しを得た。%This paper proposes a method for estimating the light source direction from RGB image and Depth image (K-D image), which can be acquired by Kinect sensor etc. The proposed method utilizes the property that the 3D reconstructed result, which is obtained by converting the RGB image to gray-level image and then converting that gray-level image to depth image (D-D image) by Khan et al.'s method based on "Deep is dark paradigm", is deformed to the light source direction. The value difference at each pixel of the D-D image and K-D image is obtained, and that pixel's surface normal is computed from the K-D image. In the 2D space defined by the two angle parameters that represent the surface normal's direction, each pixel's difference is added to the cell that corresponds to that pixel's normal's direction. After this process is performed for all the pixels, the light source direction is determined based on the peak in the parameter space. Experiments using some different objects under different light source directions were performed. Promising results were obtained.
机译:本文提出了一种从Kinect传感器获取的RGB和深度图像中估计成像场景的光源方向的方法。所提出的方法利用Khan等人的公式将RGB图像中获得的灰度图像转换成距离图像,基于Deep is dark范式,并利用了包括在距离图像中的物体在光源方向上失真的特性。 ..即,针对每个像素比较如上所述获得的距离图像和深度图像以获得差值,并且从深度图像计算像素的法线向量的方向。在由表示法向矢量的方向的两个角度参数所跨越的二维参数平面上,将该像素的差值添加到与每个像素的法向矢量的方向相对应的单元中。对所有像素执行此过程后,将根据参数平面的峰值估算光源。通过改变光源位置对几种物体进行实验的结果是,可以获得良好的光源估计。 %本文提出了一种通过Kinect传感器等可以从RGB图像和深度图像(KD图像)估计光源方向的方法。该方法利用了3D重建结果的特性,该特性是通过对3D重建结果进行转换得到的将RGB图像转换为灰度图像,然后通过Khan等基于“深层是暗范式”的方法将其转换为深度图像(DD图像),使其向光源方向变形。在DD图像和KD图像的每个像素处获得,并从KD图像计算该像素的表面法线。在由两个代表表面法线方向的角度参数定义的2D空间中,将每个像素的差异添加到单元格中这对应于该像素的法线方向。对所有像素执行此过程后,将根据参数空间中的峰值确定光源方向。进行了光源方向指示,获得了有希望的结果。

著录项

  • 来源
    《電子情報通信学会技術研究報告》 |2013年第475期|145-150|共6页
  • 作者单位

    早稲田大学 基幹理工学部 表現工学科 〒169-8555 東京都新宿区大久保3-4-1;

    早稲田大学国際情報通信研究科〒169-0051 東京都新宿区西早稲田1-3-10 早大29-7号館;

    早稲田大学 基幹理工学研究科 表現工学専攻 〒169-8555 東京都新宿区大久保3-4-1;

    早稲田大学国際情報通信研究科〒169-0051 東京都新宿区西早稲田1-3-10 早大29-7号館;

    NTTメディアインテリジエンス研究所 神奈川県横須賀巿光の丘1-1;

  • 收录信息
  • 原文格式 PDF
  • 正文语种 jpn
  • 中图分类
  • 关键词

    光源推定; 三次元復元; 拡張現実; 映像合成;

    机译:光源估计;3D重建;增强现实;视频合成;

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